Τετάρτη 17 Μαρτίου 2010

Ο κυκλικός κόμβος στο πάρκο και η αλήθεια








Από το ιστολόγιο αυτό θέλω να υπηρετήσω την αλήθεια και να εκφράσω τις απόψεις μου, οι οποίες ως τέτοιες είναι υποκειμενικές, με σεβασμό στα γεγονότα και τα στοιχεία που έχω στη διάθεσή μου. Οφείλω, λοιπόν, να ξεκινήσω διορθώνοντας τυχόν ανακρίβειες που μπορεί να έχω αναφέρει. Η πρώτη μου επίσκεψη στην διασταύρωση των οδών 7ης Μεραρχίας και Σβορώνου ήταν βιαστική και χωρίς να έχω μαζί μου τεχνικά μέσα. Βλέποντας την χάραξη, θεώρησα ότι αυτή αφορά το σύνολο του κυκλικού κόμβου ενώ στην πραγματικότητα ήταν μόνο ο εσωτερικός του δακτύλιος. Μετά από την απάντηση του Ν.Η., επισκέφτηκα τον κυκλικό κόμβο ξανά με το δικό μου αποστασιόμετρο και τη φωτογραφική μου μηχανή, προκειμένου να διαπιστώσω ο ίδιος πώς έχουν τα πράγματα.

Πιο πάνω παρουσιάζω ένα δικό μου σκαρίφημα για το πώς εκτιμώ ότι θα διαμορφωθεί τελικά ο κυκλικός κόμβος. Είναι αλήθεια ότι τα βασικά μου επιχειρήματα υποστηρίζονται από τις, σε γενικές γραμμές, ακριβείς μετρήσεις του συναδέλφου, αλλά θεώρησα ότι είναι χρήσιμο να μπορέσω να παρουσιάσω τις πληροφορίες σε μια "εικονογραφημένη" μορφή που είναι περισσότερο κατανοητή στον μη ειδικό αναγνώστη. Τα βασικά σημεία που προκαλούν την αντίδραση της "Ομάδας Εθελοντικής Δράσης Ν. Πιερίας" είναι δύο: η καταγγελλόμενη πρόθεση της δημοτικής αρχής να κόψει τέσσερα δέντρα για να δημιουργήσει τον κυκλικό κόμβο και η μετατροπή μέρους του κεντρικού πάρκου της Κατερίνης σε λωρίδα κυκλοφορίας. Αν και τα δύο ζητήματα συνδέονται, θα τα εξετάσουμε ξεχωριστά, για τεκμηριωθεί πληρέστερα η απάντηση.


Γράφει ο Ν.Η. στην απάντησή του, και τμήμα αυτής δημοσιεύεται επίσης στη σελίδα http://www.otoposmou.gr/ , τα ακόλουθα για τον κυκλικό κόμβο:


"Ο κυκλικός κόμβος 7ης Μεραρχίας και Σβορώνου έχει τα εξής σχεδιαστικά χαρακτηριστικά:

Εσωτερική διάμετρος κόμβου (παρτέρι και δικό του πεζοδρόμιο) = 14m

Πλάτος λωρίδων κυκλοφορίας = 4m

Εξωτερική διάμετρος κόμβου (μαζί με τα δύο απέναντι κυκλικά ρεύματα κυκλοφορίας και χωρίς τα απέναντι πεζοδρόμια) = 14m + 4m + 4m = 22m ή άλλως παραγόμενη ακτίνα 11m από το κέντρο του κυκλικού κόμβου.

Αν διατηρηθεί το ίδιο σε πλάτος πεζοδρόμιο για τους πεζούς, δηλαδή πλάτους 4,3m προφανώς η ολική ακτίνα του κυκλικού κόμβου προ της πλευρά του πάρκου γίνεται 11m + 4,3m = 15,3m. Εντός αυτών των 15,3m βρίσκονται τώρα 4 ανυπεράσπιστα δέντρα:

1) Δέντρο σε απόσταση 11,20m από το κέντρο του κόμβου

2) Δέντρο σε απόσταση 11,60m από το κέντρο του κόμβου

3) Δέντρο σε απόσταση 12,80m από το κέντρο του κόμβου

4) Δέντρο σε απόσταση 14,10m από το κέντρο του κόμβου".


Τα δικά μου στοιχεία συμπίπτουν σχεδόν απόλυτα με τα προαναφερθέντα. Να σημειώσω μόνο ότι υπολογίζω την εσωτερική διάμετρο του κόμβου σε 13m και το πλάτος των λωρίδων κυκλοφορίας σε 4,5m. Συνολικά η παραγόμενη ακτίνα παραμένει 11m. Η εσωτερική διάμετρος, σε αντιστοιχία με όσα έχουν γίνει μέχρι σήμερα σε άλλα σημεία της πόλης θα είναι, λογικά, χωρισμένη σε δύο τμήματα. Τον εσωτερικό κυκλικό δίσκο, ακτίνας 4m, και έναν δακτύλιο στρωμένο με κυβόλιθους για τη διευκόλυνση των πεζών και των μεγάλων οχημάτων, πλάτους 2,5m. Όπως έχει γίνει φανερό από τα στοιχεία που δίνονται, τα τέσσερα δέντρα που "θα κοπούν" είναι ΈΞΩ από τον χώρο στον οποίο θα κινούνται τα οχήματα, και πάνω στο πεζοδρόμιο, όπως αυτό θα διαμορφωθεί τελικά. Για να το αντιληφθεί ο αναγνώστης, τα δέντρα αυτά σημειώνονται στο σκαρίφημα που έκανα ως εξής:

Τα δέντρα (1) και (2) σημειώνονται με τον αριθμό 1.

Το δέντρο (3) σημειώνεται με τον αριθμό 2.

Το δέντρο (4) σημειώνεται με τον αριθμό 3.

Για να γίνουν όλα ακόμη πιο κατανοητά, παραθέτω και τις ακόλουθες φωτογραφίες.




Στις φωτογραφίες αυτές τα δέντρα είναι σημειωμένα με την αρίθμηση που τους έδωσε ο Ν.Η. στο κείμενό του. Δεν μπορώ να καταλάβω για ποιον λόγο μπορεί κάποιος να θεωρεί ότι τα δέντρα κινδυνεύουν να κοπούν από τη στιγμή που θα βρίσκονται επάνω στο πεζοδρόμιο. Δεν υπάρχει κανένας τεχνικός ή άλλος λόγος να κοπούν τα δέντρα αυτά, καθώς δεν παρενοχλούν την κίνηση των οχημάτων. Και αυτό είναι κάτι που φαίνεται από τα στοιχεία που συνέλλεξε ο Ν.Η. Άλλωστε στα περισσότερα πεζοδρόμια υπάρχουν δέντρα, πόσο μάλλον στις παρυφές του πάρκου. Με δεδομένο το μεγάλο πλάτος των πεζοδρομίων (τουλάχιστον 4m), τα δέντρα δε θα εμποδίζουν ούτε την κίνηση των πεζών. Προς τι, λοιπόν, οι διαμαρτυρίες και η ανησυχία;

Υπάρχει, όμως, ένα ακόμη δέντρο το οποίο ο εκλεκτός συνάδελφος δεν σημειώνει. Είναι αυτό που στο σκαρίφημα και τις φωτογραφίες σημειώνεται με τον αριθμό 6. Το δέντρο αυτό βρίσκεται σε απόσταση 6,5m περίπου από το κέντρο του κόμβου, θα βρίσκεται δηλαδή στο σημείο που η λωρίδα κυκλοφορίας εφάπτεται με τον δακτύλιο των κυβόλιθων. Το δέντρο αυτό δε μπορεί να παραμείνει στη θέση του, καθώς θα εμποδίζει την κίνηση των μεγάλων οχημάτων. Είναι όμως αρκετά μικρό, ώστε να μπορεί να μεταφυτευθεί σε άλλη θέση, όπως άλλωστε έχει γίνει και σε πολλές περιπτώσεις με δέντρα αυτού του μεγέθους.

Γίνεται σαφές ότι κανένα δέντρο δεν κινδυνεύει με καταστροφή. Μένει να δούμε αν και κατά πόσο "μέρος του πάρκου μετατρέπεται σε λωρίδα κυκλοφορίας". Να ξεκαθαρίσουμε κάποιες έννοιες. Σήμερα υπάρχει ένα πεζοδρόμιο πλάτους 4,3m πέρα από το οποίο αρχίζει ο χώρος του πάρκου. Το μεγαλύτερο μέρος εκείνου του χώρου του πάρκου είναι σήμερα διαμορφωμένο για χρήση από του πεζούς. Όπως φαίνεται στο σκαρίφημα, η λωρίδα κυκλοφορίας εισχωρεί στο πάρκο στο σημείο 5. Η επιφάνεια του τόξου που σχηματίζει το σημερινό όριο του πάρκου με το εξωτερικό τμήμα της λωρίδας κίνησης των οχημάτων, είναι περίπου 10 τετραγωνικά μέτρα. Ο χώρος που θα καταλαμβάνει το πεζοδρόμιο, όπως θα διαμορφωθεί, είναι στο μεγαλύτερο μέρος του πεζόδρομος εντός του πάρκου και σήμερα, όπως άλλωστε φαίνεται από τις φωτογραφίες.

Στα 90 τετραγωνικά μέτρα που υποτίθεται ότι χάνονται, η "Ομάδα Εθελοντικής Δράσης Ν. Πιερίας" συνυπολογίζει και την έκταση που θα καταλαμβάνει το πεζοδρόμιο. Με ποιο σκεπτικό άραγε, αφού το μεγαλύτερο μέρος των 90 τετραγωνικών είναι ούτως ή άλλως πεζοδρόμιο; Αν υπάρχει κάποια απώλεια, αυτή περιορίζεται στα 10 τετραγωνικά που θα καταλαμβάνει το οδόστρωμα. Ξεχνάμε όμως κάτι σημαντικό. Στο κέντρο του κυκλικού κόμβου υπάρχει κυκλικός δίσκος ακτίνας 4m, ο οποίος όπως έχει γίνει και σε άλλες περιπτώσεις θα μετατραπεί σε χώρο πρασίνου. Η επιφάνεια που θα καταλαμβάνει ο χώρος αυτός είναι λίγο περισσότερο από 50 τετραγωνικά μέτρα. Άρα όχι μόνο δε μειώνεται ο συνολικός χώρος πρασίνου στην πόλη μας, αλλά αντίθετα ΑΥΞΑΝΕΤΑΙ ΚΑΤΑ 40 ΤΕΤΡΑΓΩΝΙΚΑ!!!

Σύμφωνα με τα προηγούμενα, τα επιχειρήματα του εκλεκτού συναδέλφου καταρρίπτονται. Υπάρχουν όμως και κάποια δευτερεύοντα ζητήματα που χρήζουν σχολιασμού. Λίγες εβδομάδες πριν δημιουργηθεί το όλο θέμα του κόμβου, καταστηματάρχης της περιοχής μου μετέφερε την πληροφόρηση ότι η οδός Σβορώνου θα γίνει ολόκληρη διπλής κατεύθυνσης. Από αυτά που έμαθα αργότερα αυτό ισχύει. Όπως φαίνεται από τις φωτογραφίες, όποιος φτάνει σήμερα στο πάρκο και θέλει να κατευθυνθεί προς Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Παραλία και Ολυμπιακή Ακτή, είναι σήμερα υποχρεωμένος να διέλθει από το κυκλοφοριακά επιβαρυμένο κέντρο της πόλης. Με τη νέα κυκλοφοριακή ρύθμιση αυτό δε θα είναι αναγκαίο, οπότε το κέντρο θα αποφορτιστεί, με όλα τα περιβαλλοντικά και άλλα πλεονεκτήματα που αυτό συνεπάγεται. Το έργο, επομένως, όχι μόνο δεν είναι υπέρ των αυτοκινήτων, αλλά υπέρ της ποιότητας ζωής των κατοίκων του κέντρου και της ασφάλειας πεζών και εποχούμενων. Επιπλέον, η πληροφορία αυτή εξηγεί πλήρως τη χρησιμότητα του κόμβου, καθώς αυτός παύει να είναι "μια απλή διασταύρωση τύπου Τ".

Ακόμη, θεωρώ ότι είναι εκτός πραγματικότητας οποιαδήποτε σύγκριση της Κατερίνης και οποιασδήποτε άλλης ελληνικής πόλης με το Βερολίνο και τις μεγάλες ευρωπαϊκές πρωτεύουσες γενικότερα. Οι ιστορικές, πολιτικές και οικονομικές συνθήκες μέσα από τις οποίες προέκυψε η σημερινή μορφή των ελληνικών πόλεων καμιά σχέση δεν έχουν με αυτές που επικρατούσαν στην υπόλοιπη Ευρώπη. Κανείς όμως δεν μπορεί να αρνηθεί ότι γίνονται στην πόλη μας προσπάθειες να αυξηθούν οι χώροι πρασίνου. Η οριοθέτηση και σήμανση δεκάδων κοινόχρηστων χώρων τους προηγούμενους μήνες, η έναρξη εργασιών για τη δημιουργία πάρκου στο παλιό δημοτικό γκαράζ στο Βατάν, η μελέτη για την ανάπλαση του Πέλεκα που δημοσιοποιήθηκε τον Φεβρουάριο, δίνουν ένα πολιτικό στίγμα ξεκάθαρο που γεμίζει αισιοδοξία τον αντικειμενικό παρατηρητή.

Τελικά, το μόνο που μένει, είναι τα προκαταβολικά συγχαρητήρια προς την "Ομάδα Εθελοντικής Δράσης Ν. Πιερίας" για τη σωτήρια παρέμβασή της, με την οποία απέτρεψε την κοπή των δέντρων, τη μετατροπή του πάρκου σε αυτοκινητόδρομο, τις επτά πληγές του Φαραώ, τον τρίτο παγκόσμιο πόλεμο και τη Δευτέρα Παρουσία. Αυτά, και εις άλλα με υγεία.

4 σχόλια:

  1. Δεν θέλω να επιμένω περαιτέρω απέναντι σε αυστηρά προσωπικές θέσεις.
    Κατά τη γνώμη μου 1 πάρκο των 60.000 τ.μ. διάφορο του κατακερματισμένου πάρκου των 59.950 τ.μ. + 50 τ.μ. ή επίσης διάφορο των 10.000 πάρκων x 6 τ.μ.
    Επισυνάπτω σχέδιο μου με απεικόνιση των «περίπου 90 τ.μ.» στον ακόλουθο υπερσύνδεσμο:

    http://www.megaupload.com/?d=FSPZSUDA

    Τα δένδρα έχουν σωστή ακτινική απόσταση από το κέντρο του κόμβου, αλλά παριστάνονται προσεγγιστικά, χωρίς μετρημένη γωνία απόκλισης.
    Λάβε υπόψη σου και τον όγκο κλαδιών κυρίως των δένδρων 1 και 2 δίπλα στην αυτοκινητολωρίδα.

    Μετά τιμής,
    Ν.Η.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Υ.Γ. Έχω διασταυρώσει και εγώ την πληροφορία πως όντως η οδός Σβορώνου θα γίνει διπλής κατεύθυνσης. Προμηνύονται «μαύρες» ημέρες για τους σταθμεύοντες επί της συγκεκριμένης οδού, που θα αναζητούν καθημερινά χώρο στάθμευσης στις παράπλευρες κορεσμένες οδούς. Ένα από τα τιμήματα της προόδου.
    Ν.Η.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Αγαπητέ συνάδελφε Ν.Η.,
    Θέλω να εκφράσω από εδώ την μεγάλη μου εκτίμηση για την επιστημονική σου κατάρτιση, τις γνώσεις και την οπτική σου πάνω στο αντικείμενό σου. Έχω παρακολουθήσει με μεγάλο ενδιαφέρον τις θέσεις σου σε δημόσιες διαβουλεύσεις και από το διαδίκτυο πληροφορήθηκα τη συμμετοχή σου σε πλήθος συνεδρίων (εκτός κι αν κάνω λάθος ως προς την ταυτότητά σου που δε νομίζω). Δεν επιθυμώ την κοπή κανενός δέντρου, πόσο μάλλον το να γίνει μέρος του πάρκου δρόμος. Απλά πιστεύω, όπως φαίνεται από την ανάρτησή μου, ότι κάτι τέτοιο δεν πρόκειται να συμβεί. Θα δεχόμουν τις ενστάσεις σου αν αυτές προέκυπταν από επίσημη απάντηση των υπηρεσιών ή του Δημάρχου, κάτι που δεν δηλώνεις πουθενά. Αν οι φόβοι αποδειχθούν αληθείς, προτείνω να αλυσοδεθούμε παρέα πάνω στα δέντρα για να αποτρέψουμε την κοπή τους. Όμως το θεωρώ απίθανο να συμβεί. Πριν από οποιαδήποτε καταγγελία είναι απαραίτητη η έρευνα, που επιμελώς έκανες, αλλά χρειάζεται και διασταύρωση, που μάλλον δεν έκανες. Αλλιώς η καταγγελία κινδυνεύει να χαρακτηριστεί πυροτέχνημα.
    Με αγωνιστικούς χαιρετισμούς
    Από την Κατερίνη με αγάπη

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Τα πράγματα είναι απλά: Κομμάτι γης που χρησιμοποιείται από πεζούς, πλέον θα χρησιμοποιείται από τα αυτοκίνητα. Και αυτό το κομμάτι γης δεν είναι ένα τυχαίο κομμάτι, είναι κομμάτι του πάρκου μας

    ΑπάντησηΔιαγραφή